Log in of registreer Zoek door de site
Zoek op

Moestuin van kleigrond - Beginner

Door: Selina
19-01-2016 09:46:46 (3107 keer bekeken)
Hallo allemaal,

Na een jaar wachten heb ik eindelijk mijn moestuin via een vereniging gekregen.

Ik ben me al behoorlijk aan het inlezen en ik heb zin om met de handen de grond in te gaan . De tuin is ca. 130m2, maar is nu voor ca. 100m2 ingedeeld in vakken (5 stuks), waar ik al blij mee ben.

Wat is jullie advies met betrekking tot de kleigrond die er in zit? Het is niet helemaal duidelijk welk product in welk vak heeft gestaan afgelopen jaar... Alles omspitten en gewoon beginnen? Of de vakken een tijdje met rust laten? Alles eerst bemesten? Hebben jullie andere adviezen voor mij?

Ik hoor het graag!

Groet Selina

2 reacties   |   Ga naar de laatste reactie


Reactie van: Truike
07-02-2016 15:39:09
Ik zou persoonlijk alles omspitten en dan beginnen. Dat spitten is vooral gebaseerd op de hardheid van kleigrond. Ik had vroeger een volkstuin van kleigrond, dat was bijna niet te doen in het voorjaar. Wij spitten meestal in het najaar, dan kunnen de brokken kapotvriezen en kun je de plantjes makkelijker planten. Sommige beweren dat je nooit moet spitten, maar bij echte kleigrond is de grond dan zo compact dat er geen beginnen aan is. Kleigrond is zo voedingsrijk dat er niet per se mest nodig is, maar ik denk dat als je er mest met aarde opgooit en mee spit dat de klei dan ook wat minder hard wordt. Ik hoop dat je tuin wat bewerkelijker is dan die van ons was, ik werd nooit zo vrolijk van dat spitten Succes!

quote deze reactie

Reactie van: Esther
13-06-2016 09:20:52
Wij hebben een gemeenschappelijke moestuin voor de buurt opgezet (ook dikke zware kleigrond) en wat heel erg hielp was iemand met een grondfrees. met de hand omspitten is in deze dikke klei eigenlijk niet te doen.
Dus mijn suggestie is; kijk of je een grondfrees kan lenen / huren.

quote deze reactie

Ga terug naar het forumbericht


Log in en reageer op dit topic!