Log in of registreer Zoek door de site
Zoek op

Kruiden knippen, hoe? En potmaat peper-tomatenplant

Door: Sonaya
06-05-2016 00:09:46 (2858 keer bekeken)
Hallo allemaal,

Hier een echte leek op het gebied van moestuinieren en ik heb een aantal vragen :shock: .

Onlangs heb ik 2 kweekbakken (Elho Grow Table XXL) gekocht, om daar mijn keukenkruiden in te zetten zodat mijn vensterbank in de keuken weer vrij komt .

Daarin heb ik staan:

Basilicum, Tijm, Marokkaanse munt, krulpeterselie, platte peterselie, koriander en er komt vast nog wel wat bij.
Als ik hier nou wat van nodig heb voor in een gerecht, hoe knip ik het dan? Gewoon de bovenkanten (dus stukjes) eraf knippen, of moet ik juist hele stengels (2cm boven de grond?) afknippen, dus stengel voor stengel?
Of is dit per kruid verschillend?

De peterselie heb ik in de schaduw staan (beetje zon), de overige kruiden in de zon. Dit is juist toch?
Waar ik echt geen idee van heb, is hoeveel water ik moet geven. Zoals vandaag was het een zonnige dag, moet aan het eind van de dag de aarde (=moestuingrond) dan doorweekt nat gemaakt worden? Of even een beetje sproeien (vergelijkbaar met douchekop)? Moet dit elke dag?

Verder heb ik nog een chilipeperplant (waar al rode pepers aan zitten, zo gekocht) en Cherrytomaat (waar al mooie rode tomaatjes aan zitten, zo gekocht) en een beginnende (20cm hoog, alleen nog maar blad) tomatenplant.

Peper: gaat in een andere pot > hoe groot moet de definitieve (eind)pot zijn?
Cherrytomaat: gaat in een andere pot > hoe groot moet de definitieve (eind)pot zijn?
Tomaat: gaat in een andere pot > hoe groot moet de definitieve (eind)pot zijn?

Die kweekbakken hebben een transparante deksel die ik er graag op wil laten ivm de vele vogelpoep in mijn tuin. Er zitten 2 kleine schuifjes op. Is dit niet te weinig om te luchten? Overdag bij warm weer zet ik er een houtblokje tussen zodat de kap wat omhoog/open staat, is dit goed of heeft het geen zin?

Graag jullie advies.

Gr. Sonaya


1 reactie   |   Ga naar de laatste reactie


Reactie van: Truike
27-05-2016 11:07:26
Ik knip altijd de hele stengel van de kruiden af. Meestal groeit het toch weer hard aan. Als je de top eraf knipt dan krijg je volgens mij uitschieters aan die stengel, dus misschien is dat ook een optie. Gewoon uitproberen? Kijken wat er gebeurt?

Bij de groenten op deze website kun je zien of planten veel of weinig water en veel of weinig zon nodig hebben. Wellicht helpt dat bij je vragen over water enzo?

Ik zou de kweekbak bij warm weer toch wel verder open zetten, anders heb je kans dat je planten doodgaan van de hitte in de zomer...

Reactie is gewijzigd op 27-05-2016 om 11:08 door Webmaster
quote deze reactie

Ga terug naar het forumbericht


Log in en reageer op dit topic!